Skogsbruket tar digiklivet
Skogsbruket tar digiklivet
Publicerad i Skogsbruket 7 / 23
Tidningen Skogsbruket, med en historia som sträcker sig över drygt nio decennier, har också i nuvarande form kommit ut under många år. Grunden för den nuvarande layouten är från år 2012. I tidningen har skogen behandlats ur ett flertal synvinklar, skogsägare och proffs har kommit till tals, under senare tid även de som har en avvikande åsikt om hur vi ska bedriva skogsbruk i Finland.
En del artiklar har väckt irritation, medan andra har fått tack. Från och med nummer ett nästa år ser tidningen annorlunda ut. Utseendet och upplägget genomgår en förnyelse. Förändringsarbetet pågår för fullt nu under hösten, för att vi ska kunna erbjuda en ny tidning från och med början av nästa år.
Utvecklingsprocessen innebär också att tidningen blir en del av medlemskapet i Föreningen för Skogskultur som ger ut Skogsbruket. Samtidigt tar tidningen steget in i den digitala världen. I fortsättningen kan prenumeranter och medlemmar läsa tidningen både på papper och i digital form.
Från och med nästa år ger Föreningen för Skogskultur ut tidningen i egen regi. Detta är möjligt tack vare att föreningens verksamhetsledare har erfarenhet av att ge ut tidningar och stort kunnande i att jobba med media.
Redan under detta år har föreningen lanserat sin nya webbplats och aktivt blivit synligare på sociala medier. Detta för att vara med där man behöver synas framöver.
Förändringarna, som är på gång, är utmanande, och samtidigt givande, precis som skogsbrukandet. Vårt huvudmål är och förblir att erbjuda dig som läsare opartisk information om skogen och hur man brukar den i Finland. Tidningen följer också med vad som händer i resten av världen, och tar speciellt upp sådant som kan ha inverkan på oss och våra skogar.
Styrelsen för Föreningen för Skogskultur hoppas att du vill vara med på vår resa även framöver. Föreningen och redaktionen lovar att göra sitt bästa för att du som prenumerant och medlem ska känna att du har nytta av det arbete som vi gör.
Björn Stenmark, Chefredaktör
Text: Björn Stenmark